Mistr slova

Projektové dopoledne Mistr slova

V rámci celoročního projektu pro školní rok 2010/2011 nazvaného Mediální výchova a jako jeho vyvrcholení se uskutečnila soutěž pro žáky 2. stupně Mistr slova.
Soutěž byla směrována k datu 21. února, kdy je od roku 1999 vyhlašován mezinárodní organizací UNESCO Den mateřského jazyka. Pro velkou nemocnost účinkujících žáků (18.2.) a vzhledem k následujícím jarním prázdninám byl termín přesunut na 4. března.

Soutěž proběhla v hale školy, žáci 9.B a 9.C se podíleli na přípravě stolů a židlí pro soutěžící i porotu. T. Rypl a O. Mravináč z 9.B zajišťovali ozvučení a hudební doprovod akce (převážně písně divadla Semafor).
Moderátoři dopoledne v úvodu seznámili žáky s poselstvím Mezinárodního dne mateřského jazyka, poté zadávali úkoly soutěžícím, spolupracovali s porotou, vyhlašovali výsledky dílčích soutěží, hovořili s žáky z publika. Výborně, a dá se říci, že profesionálně,se tohoto úkolu zhostili žáci 9.B Jan Jendřajas a Kateřina Hrochová.

V hale panovala velice příjemná atmosféra, zvláště u starších ročníků. Žáci povzbuzovali a potleskem oceňovali výkony soutěžících, zapojovali se aktivně do rozhovoru s moderátory. Mezi mladšími žáky s převahou zvítězila K. Hrušková ze 7.B, u starších ročníků byly výkony jednotlivých soutěžících vyrovnanější. Mile nás překvapila úroveň mluvených projevů, jejich vyzrálost po formální i obsahové stránce, snaha zaujmout, svéráznost a osobité vidění okořeněné humorem. A to u některých i přes viditelnou nervozitu, která v průběhu soutěže opadla. Zástupci 8. – 9. ročníků nasadili v této soutěži opravdu vysokou laťku.

Výsledky soutěže Mistr slova:

6. – 7. ročníky:

pořadí Počet bodů
1. Kateřina Hrušková, 7. B 422
2. Ondřej Kroupa, 7. A 288
3. Kamila Sokolíková, 6.B 281
4. Míša Kvapilová, 6.C 269
5. Míša Karlovská, 7.C 263
6. Milan Šícha, 6.A 249

8. – 9. ročníky:

1. David Zahradník, 9.C 530
2. Simona Vosátková, 9.B 526
3. Michal Beneš, 8.A 506
4. Tomáš Najman, 8.B 485
5. Kateřina Dvořáková, 8.C 478
6. Marek Mach, 9.A 459

Mistr slova očima žáků:

Aneta Olarová, 6. B

Projektový den se mi velice líbil. Otázky byly velice zapeklité. Porota byla velice milá a profesionální. Programem nás prováděli skvělí řečníci. Měli skvěle vymyšlený úvod. Porota byla spravedlivá a přesně věděla, kdo je ten pravý řečník, kdo má trému a myslím že kdybych byla na místě poroty. Hudba v mezerách mezi odpověďmi byla převážně v českém jazyce a to bylo hlavní, náš mateřský jazyk. Úplně souhlasím s Karlem Čapkem:“ A ještě musím pochválit tebe, tebe, česká řeči, jazyku z nejtěžších mezi všemi …“ Tento citát je prostě unikátní a myslím, že dnešek, den našeho mateřského jazyka by se měl řídit tímto citátem a mít ho jako heslo.

Pavel Čermák, 6. B

Soutěž Mistr slova se mi líbila. Z každé třídy se vybral jeden porotce a jeden soutěžící. Z naší třídy byla vybrána jako soutěžící Kamila Sokolíková, kdyby ochořela , vybrali jsme si náhradníka (Adam Krása). Jako porotce jsem byl vybrán já. Soutěž se rozdělila na dvě části v jedné části soutěžili 6. – 7. a v druhé části 8. – 9. třída. Líbilo se mi , že moderátoři vybrali několik otázek a dali je posluchačům. Porotci dostali čísla o d 1 do 5. Pětka byla nejlepší známka. … Bodování při druhé půlce bylo těžší posoudit, protože byli všichni dobří. Jako disciplína, kterou dostali, se mi nejvíce líbilo komentování třeba zápasu ve fotbale nebo běhu na 100 metrů. Soutěžící byli velice skromní, když dělali sebehodnocení po poslední disciplíně. Jedna skupina na soutěž potřebovala zhruba 2 hodiny. Od Kamily jsem se dověděl o Kladně věci, které jsem nevěděl a právem si za tuto disciplínu zasloužila pět bodů. Kdyby někdy říkal, že tato soutěž byla ztráta času, nevěřte tomu!

Jana Pilařová, 6. B

Velmi se mi líbil postup celé soutěže, otázky , bodování a spravedlnost. Soutěžící podali vynikající výkony a bylo poutavé sledovat, jak měl každý žák jiný názor. Bodování poroty souhlasilo a vše bylo velmi spravedlivé….. Celá soutěž byla zajímavá, protože jsme viděli a slyšeli český jazyk jinak. Jsem ráda, že vyhrála Kateřina Hrušková, protože měla mezi všemi soutěžícími vždy nejrozsáhlejší slovní zásobu a slovo tréma nejspíše vůbec. nezná. Otázky byly těžké, a proto bylo obdivuhodné, že Kamilka téměř vůbec nezaváhala. Byla bych ráda, kdyby se soutěž Mistr slova konala i příští rok. Příští rok by to sice už nemohla uvádět Kateřina s Honzou, ale určitě by se na této škole našel někdo tak ochotný a milý jako byli oni dva…

Tereza Švehlová, 8.A

Myslela jsem, že strávíme dvě hodiny v hale na nudné češtinářské soutěži. Opak byl pravdou a já jsem si projekt Mistr slova nakonec užila. Byla zábava. Na některých soutěžících byla vidět velká nervozita, ale na Michalovi, který reprezentoval naši třídu ani trošičku. Obdivuju Michala, jak skvěle to zvládl, já osobně bych ze sebe nevydala ani hlásku. Dnešek určitě stál za to.

David Kregl, 8. C

Dle mého názoru byla soutěž Mistr slova tím nejvhodnějším zpestřením tohoto školního roku. Tedy míním v jazyce českém…. Zaujala mě osobně myšlenka se soutěží. Dále zpracování v podání našeho učitelského sboru s pomocí studentů. Úkoly, které byly zadávány, mi přišly nápadité. Přece jen, je to učení, a to není pro osoby v našem věku, „teenagery“ zrovna zábavné, ale tohle se mi líbilo.

Michal Beneš, 8. A

Některé úkoly byly celkem těžké, některé naopak jednoduché. Nejtěžší úkol pro mne bylo komentování sportovního utkání a nejlehčí vysvětlit pocit či vlastnost svými lsovy…. Nejen, že jsem poprvé mluvil do mikrofonu, ale vyzkoušel jsem si i něco nového, což pro mně má velký přínos..

Petr Kužel, 8.A

Myslím si ,že úkoly byly zajímavé a na to, kolik měli soutěžící času, i obtížné. Soutěžící podali dobré výkony. Celkem se mi to líbilo a doufá, že se to příští rok bude konat znovu.

Veronika Junová, 8. C

Myslím si, že soutěž Mistr slova je skvělá. Byly vybrány výborné otázky, nejvíce se mi líbilo vymýšlení příběhu s pěti danými slovy..

Sára Andělová, 8.C

Mistr slova, tento název se ději, který zde proběhl, krásně odpovídal. Je to stručně popsaný titul soutěžícího, který vyhrál, což mi přijde jako velmi dobrý nápad a výherce na sebe jako na „Mistra“ může být hrdý!
Průběh byl velmi originální. Já jako porotce jsem byla velmi překvapena, jak se soutěžící umějí dokonale vyjadřovat a jaké mají suprové a opět velmi originální názory na prostředí kolem nás.

Lucka Malečková, 9. B

…Úkoly se mi moc líbily a myslím si, že pro účastníky je to skvělá zkušenost…. Moderování od Katky a Honzy bylo pěkné, byli pohotoví a bylo jim dobře rozumět. Zadání a celkové zpracování celé soutěže mi přišlo opravdu zajímavé a nemůžu hodnotit jinak, než kladně.

Tomáš Mantel, 9. B

Soutěž ve mně probudila určitou touhu vyhrát. I přes to, že jsem nesoutěžil, fandil jsem alespoň zástupci z naší třídy.

M. Musilová, 9. C

Soutěž Mistr slova se mi velice líbila. Žáci, kteří se zúčastnili, byli velice chytří, ale také rozumní a hlavně vtipní. Náš reprezentant David Zahradník si vedl dobře. Tréma ho myslím nijak neohrožovala. Porotci též byli velice spravedliví a David měl velké štěstí. Všechny soutěžící velice obdivuji a moc jim do budoucna fandím.

Denisa Kaňáková, 9. C

Bylo zajímavé poslouchat jednotlivé zástupce třídy, jaké mají na co názory, jak se dokáží vyjadřovat atd.. Líbila se mi i prezentace v hodinách českého jazyka, když vybraný zástupce třídy a jeho náhradník říkali jednotlivé názory k jednotlivým tématům.

Šárka Hořejší, 9. B

Na soutěž Mistr slova jsme jako třída vyslali Simču Vosátkovou. Soutěž začínala v 10.00 ve školní hale. Moderátoři Katka a Honza od nás ze třídy plnili svůj úkol zodpovědně a dobře. Mluvili srozumitelně a věnovali se publiku. Soutěžící ze všech tříd byli nervozní, ale úkoly zvládali dobře a svědomitě….. Do poroty usedli žáci ze všech tříd 2. stupně a někteří učitelé. Hlasovali spravedlivě, ale občas některý z nich nadržoval svému favoritovi. O příjemnou atmosféru se starali Ondra s Tomášem (také od nás ze třídy). Pouštěli muziku, která se mi ale vůbec nelíbila. Písničky se mi zdály až moc staromodní, ale některé byly vtipné.